28 December 2011

Surah Ar-Rahman dan 2012

Surah Ar-Rahman

Siapa tahu surah Ar-Rahman?
Merupakan surah ke 55 dalam Al-Quran

Ada berapa ayat?
78 ayat kesemuanya

Apa isi kandungan surah ini?
Mengenai keimanan
Hukum-hukum yang terdapat di dalamnya mengenai Kewajiban mengukur, menakar, menimbang dengan adil
Peringatan buat makhluk ciptaan Allah:
- Manusia dan jin tidak dapat melepaskan diri dari kekuasaan Allah s.w.t.
- Ramai manusia yang tidak mensyukuri nikmat Tuhan
- Mengenai peristiwa tentang hal-hal yang akan terjadi dan hal-hal itu benar-benar terjadi seperti tentang Terusan Suez dan Terusan Panama.



Siapa yang pernah dan suka baca surah-Ar-Rahman sila angkat tangan macam saya...

Saya mula jatuh cinta dengan surah ini sedari awal lagi.Kerana saya sangat suka akan ayat dalam surah ini!
Lagi beberapa hari saya nak pergi interview permohonan biasiswa UiTM,Mak seboleh-bolehnya suruh saya memperbanyakkan baca surah-Ar-Rahman ini agar urusan saya terus dipermudahkan oleh ALLAH...So saya terus cari surah-Ar-Rahman,dan tak sangka jugak inilah surah yang saya cari-cari selama ini....(Happy tak terkata.....(^_^)

Selepas baca dan terus baca dan menghayati,
sangat sedih ok..(walaupun tak tahu makna keseluruhan surah tapi hati terus sedih)

Next, saya terus dowload surah ini..
Bila free time je terus ambil "earfone" dan dengar
hati terus rasa sayu (T_T)

Rupa-Rupanya surah ini mempuyai makna yang tersirat.......dalam angka 2012...

Apa maknanaya...
Sambungannya di entri INI