21 January 2010

Sayang Mak Tinggal-Tinggalkan Sayang Abah doa-doakan

Hari ni merupakan penghulu segala hari.Hati rasa sayu ,Bibir tidak mampu mengungkap,Akal terus terbang menerjah di awangan.Dengan penuh rasa syukur kuterus panjatkanagar setiap perjuangann menuntut ilmu sentiasa berada di lembayung dan niat yang SATU.

Semangat ingin menulis dan menulis seakan memberontak dalam diri ini...."Entry" di atas sudah lama aku ingin terjemahkan dalam satu tulisan yang penuh makna dan intipatinya adalah kasih dan sayang.

Tanggal 12 hb April 2010 tercatat lagi satu sejarah buat keluaragakupabila adikku berjaya melanjutkan pelajaran Diploma ke Politeknik Ungku Omar di Ipoh Perak.Sekalung Tahniah buat insan yang amat kusayangi ini "Nasrul Shafiq Abdullah".Tiada siapa yang menyangka bahawa dalam ratusan ribu calon yang memohon untuk melanjutkanpelajaran di sana adikku jua terpilih di antara permata-permata yang bersinarmegah degan kilauan A. Apatah lagi jika di bandingkan keputusan yang peperiksaanya yang aku anggapsangatlah sederhana melainkan hanya ada satu sahaja kilauan A yang sekan menutup segala kekurangan.

Bagiku inilah yang dianamakan rezeki dan rezeki.Segalanya telah dirancangkan oleh yang Maha Esadari awal lagi.Sesungguhnya perancangan Allah itu adalah yang terbaik untuk kita.Sebelum mendaftarkembali ke Puncak Perdana yang permai ini,sedaya upaya aku berusaha membantu "apit" untuk menyiapkansegala keperluan dan "requirements" yang diperlukan.Daripada pembayaran yuran,X-Ray, "shopping",sehinggalah cop ke ketua kampung.Aku masih ingat masa aku mula-mula dapat melanjutkan pelajaran ke UiTM Segamat .Semuanya arwah abah yang "settelkan".Beg tiga tingkatyang arwah abah belikan untukku telah kuberikan kepada apit dengan harapan agar semangat dan kasih dan sayang abah meresap ke dalamjiwnya.Ku fikir mak adalah orang yang paling dan terpalinglah gembira dan risau dalam meraikan dan melepaskan apit belajar di sana.

Hari ni,pagi-pagi lagi "apit" dah "call" aku.Dengan nada suara yang girang menyebabkan hatiku berbunga-bunga ceria juga.:)Terubat jua rasa risau dalam diri ini.Dengan harapan agar dia dapat menyesuaikan diri secepat mungkin di sana."Kak ida macam mane nak masak sadin?".Itulah time akak dan mak masak tak nak tengok macam mana..huhu Lagi katanya dalam kiriman "message"."Kak ida barang-barang kat sini semua mahal tau, tak sama macam kat Johor".Pesanku pandai-pandaila berjimat cermat sentiasa.

Kini sudah tiada lagi yang akan pergi menziarahi kubur abah pada tiap-tiap pagi jumaat,tiada lagi kedengaran bunyi motor"apit" ke masjid pabila berkumandang sahaja azan mahupun yang akan pergi membeli barang dapur sedang apit melanjutkan pelajaran di sana..Rasa susah pun ada, bila apit tak ada.Tapi apapun inilah impian mak dan arwah abah mahu melihat semua anak-anaknya berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

P/S:Sesungguhnya Matinya anak Adam nanti meninggalkan 3 perkara:
@S-iLMU YANG BERMANFAAT
@S-SEDEKAH JARIAH
@S-ANAK YANG SOLEHAH :)

1 comment:

Anonymous said...

[p]Moncler Jackets possess a research at the majority of those operation of which get apart away from your work moreover to hold out out-of-doors a complete whole lot more gratifying alter something for individuals

Moncler [url=http://www.monclersoldehomme.fr]boutique moncler[/url] portion situation likewise, you need to challenge completely new concentrate on in conjunction with guidebook the versatility affecting property or home plan . Giubbotti Moncler oltre la personalit篓陇, [url=http://www.monclersoutlet2013.it] moncler outlet[/url] il gusto e il modo in cui un singolo abiti mostra come vita di ogni giorno 篓篓 un classico . If you [url=http://www.monclersoldehomme.fr]moncler homme[/url] are on the lookout for some great deals and discounts on Moncler collection you should see some various online shopping portals that have the entire collection at whooping discounts . One not actually should acquire thinking about about you safe almost everything else you invest in a [url=http://www.monclersoldehomme.fr]moncler[/url] choose . Just like some other people,they pursue the huge [url=http://www.monclersoutlet2013.it]moncler[/url] brand Moncler Coats 2011 name all their lives . Jackets are numerous about the environment [url=http://www.monclerdoudounee.fr]moncler doudoune homme[/url] we all appear the exact same . If you are planning to have a winter vacation on some [url=http://www.monclerfrancee.fr] moncler france[/url] snowy spot and have no Moncler Men Jackets to take with you . I隆炉m sure the children are somewhat reluctant to this Moncler [url=http://www.monclerdoudounee.fr]moncler doudoune[/url] outlet Kids Clothing.[/p]